Tekstgrootte
Basisschool Cunera staat voor...
“betekenisvol onderwijs met aandacht voor eigen talenten en vaardigheden”.
Op basisschool Cunera geven we eigentijds en betekenisvol onderwijs waarin we kinderen uitdagen de grenzen van hun eigen talenten op te zoeken.
Bij het geven van ons onderwijs gaan we uit van de volgende kernwaarden.
Wij zijn van nature nieuwsgierige wezens. Mensen willen leren en ontdekken, verbaasd en verwonderd worden. We zullen altijd uitgaan van de nieuwsgierigheid bij kinderen om ons onderwijs vorm te geven en we zullen proberen deze nieuwsgierigheid zoveel mogelijk te behouden en verder aan te wakkeren.
Leren is leuk! Als je ergens plezier in hebt, gaat leren makkelijker en is het leuker. We willen kinderen een plezierige ervaring geven tijdens hun basisschoolperiode waardoor het plezier in leren hun hele leven lang bijblijft.
Basisschool Cunera wil verbinden. Door verbinding wordt leren makkelijker en kan je je talenten verder ontwikkelen. We verbinden de kinderen op school met elkaar, de ouders, de leerkrachten, de school en met het dorp.
Vertrouwen in jezelf geeft ruimte voor ontwikkeling. Wij willen de kinderen vertrouwen geven in zichzelf en vertrouwen erop dat kinderen zich naar hun eigen mogelijkheden zullen ontwikkelen.
Basisschool Cunera biedt gedegen onderwijs volgens de basis zoals die door stichting Tabijn is gesteld, en wil hierin zichzelf verder uitdagen door de komende 4 jaar de volgende ambities verder te ontwikkelen.
Wat verstaan we hieronder
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen leren.
Het is belangrijk dat kinderen ontdekken wat voor hen de beste manier is om te leren. Is dat door te lezen, luisteren of door te maken, te ervaren of te doen? En hoe kunnen we daar op school op aansluiten.
Volgens ons leer je je hele leven. Door te leren ontdekken en nieuwsgierig te blijven, leer je vanuit een intrinsieke motivatie.
Wat zien we hier nu van binnen de Cunera
In de onderbouw komt ontdekken en nieuwsgierig zijn veel aan bod. Het onderwijs bij de groepen 1 en 2 is compleet thematisch. Binnen het systeem dat we nu op de Cunera hanteren volgen we methodes voor de verschillende vakgebieden. Sinds het schooljaar 2018/2019 werken we in een pilotvorm met een zogenaamd leerplein in de bovenbouw. De leerkrachten geven korte instructie in de klas en de leerlingen kiezen of ze op een stilteplek willen werken, samen willen werken of onder begeleiding van de leerkracht.
Een aantal leerkrachten experimenteert met het anders vormgeven van de zaakvakken. Waar het voorheen tekstlezen en vragen beantwoorden was, gaan leerkrachten nu coachen zodat leerlingen zelf onderzoeksvragen opstellen gebaseerd op de doelen die in de methode per jaar aan bod komt. Ook kiezen leerlingen zelf de vorm waarin ze het resultaat vastleggen (toneel, muurkrant, werkstuk, liedje of iets dergelijks).
Waar willen we naar toe (einddoel)
Kinderen in alle groepen leren door zelf te ervaren met alle zintuigen en daardoor te ontdekken.
Kinderen krijgen de mogelijkheid om leerdoelen te formuleren en na te denken over wat ze nodig hebben om het leerdoel te bereiken.
We willen opzoek naar hoe we doelgericht kunnen werken op basis van kinderen nieuwsgierig maken en te laten ontdekken. Methodes kunnen hierbij de leidraad zijn, maar we willen als team ontdekken op welke manier we anders met de methodes om kunnen gaan zodat kinderen de doelen behalen door op ontdekking te gaan. De leerlijnen zoals door de SLO zijn uitgezet vormen hierbij natuurlijk het uitgangspunt. Kinderen werken zelfstandig waardoor er ruimte voor de leerkracht komt om leerlingen op maat te bedienen.
Wat verstaan we hieronder
Op de Cunera werken we aan de ontwikkeling van cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen waarbij creativiteit, samenwerken, communiceren, probleemoplossend en creatief denken van belang zijn. Deze vaardigheden moeten dan ook in het onderwijs centraal staan.
Wat zien we hier nu van binnen de Cunera
Creatieve workshops;
Acadin;
Planclub/cheetahclub;
Plusklas extern;
Schoolproject;
Thema projecten onderbouw;
Tutoren inzetten;
Creatief omgaan met zaakvakken;
Podiumtijd;
Lessen Kanjertraining.
Waar willen we naar toe (einddoel)
Een passende sociaal emotionele methode en burgerschapsvorming.
Kinderen kennen hun vaardigheden en talenten en kunnen en willen die ook voor elkaar inzetten.
Standaard ingeroosterde talenturen, waarbij niet alleen ingezet wordt op cognitieve vaardigheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de diverse talenten van de leerkrachten en eventueel ouders.
Voor de zaakvakken meer excursies en gastsprekers inzetten voor betekenisvol onderwijs.
Eigen plus- en klusgroep op school (talentgroepen).
Wat verstaan we hieronder
Je mag als kind zijn en worden wie je bent. Je hebt respect voor jezelf, maar ook voor de ander. Groeien als volwaardig persoon gaat van binnenuit maar ook door de erkenning en waardering van buitenaf. Wij zien dit samengevat in de volgende thema’s: acceptatie, gezien worden, gehoord worden (een stem hebben), een plek als individu in de groep, autonomie ontwikkelen en verantwoordelijkheid krijgen, leerlingen (niet met elkaar vergelijken maar) zien als uniek individu in hun ontwikkeling en trots kunnen zijn op jezelf.
Wat zien we hier nu van binnen de Cunera
Er is persoonlijke aandacht voor elke leerling. We kijken naar de mogelijkheden van kinderen.
D.m.v. de leerlingenraad hebben leerlingen een stem in de school en worden ze gehoord.
De eerste stap naar meer autonomie en verantwoordelijkheid is gezet (pilot leerplein bovenbouw).
Door het voeren van driehoeksgesprekken (leerling, ouder, leerkracht) hebben we een basis gelegd voor het gehoord worden en trots zijn op wat je kunt.
Waar willen we naar toe (einddoel)
We willen een school zijn waar leerlingen trots zijn op zichzelf, eigen talenten kunnen benoemen en zichzelf zien als uniek individu in hun eigen ontwikkeling.
Dit betekent dat onze leerlingen regelmatig opbouwende en positieve feedback krijgen van de leerkracht en ze deze feedback ook onderling kunnen geven en ontvangen. Waar mogelijk geven we ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van talenten.
Daarnaast zijn onze leerlingen eigenaar van hun eigen ontwikkeling, op hun eigen niveau. Daarbij weten ze welke leerstrategie het beste bij hen past. Hiervoor voeren we kind gesprekken en leveren we een rapportage op eigen niveau.
Wat verstaan we hieronder
Een nieuw schoolgebouw is een aparte ambitie van de Cunera die we ook graag de komende 4 jaar gerealiseerd zien. Op dit moment worden we geconfronteerd met een groeiend aantal leerlingen en een voorzienbaar ruimtegebrek. Daarnaast zijn beide gebouwen die we op dit moment gebruiken, niet meer toegerust voor het eigentijdse onderwijs en opvang die we willen gaan bieden de komende jaren.
Wat zien we hier nu van binnen de Cunera
Op dit moment zit onze school verspreid over een tweetal locaties. Er is overleg met de gemeente over de huisvesting.
Waar willen we naar toe (einddoel)
We willen een nieuw schoolgebouw waarvoor we de volgende uitgangspunten voor de nieuwbouw hebben geformuleerd.
1) In Bakkum;
2) In 1 gebouw/campus;
3) Met gymzaal;
4) Uitgerust als kind centrum.
Wat verstaan we hieronder
Rondom alle ambities past het vormgeven van een kind centrum perfect. Door middel van een kindcentrum kunnen we als school niet alleen leren van de leeftijdscategorie 0 tot 4 jaar, we kunnen ook beter inspelen op de ontwikkeling van leerlingen door ze in een vroegtijdig stadium goed te kunnen begeleiden en volgen. We kunnen beter gebruik maken van specialisten binnen een groter team en het breder inzetten van ondersteunend personeel zoals bijvoorbeeld pedagogisch medewerkers ook als onderwijsassistenten in te zetten. Voor ouders is er 1 organisatie waarbij ze hun kind in vertrouwen kunnen onderbrengen.
Wat zien we hier nu van binnen de Cunera?
Op dit moment hebben we de opvang van 2 t/m 13 jaar vormgegeven.
Waar willen we naar toe (einddoel)
We willen een kind centrum voor kinderen van 0 tot 13 jaar van 7:30 uur t/m 18:30 uur.
We willen onderzoeken of daarbij de opvang van 0 t/m 2-jarige een optie is. Daarnaast willen we de naschoolse opvang zoveel mogelijk in het gebouw halen. Dit is op dit moment alleen voor groep 1/2 het geval. Ook willen we meer naschoolse activiteiten bieden voor kinderen die juist geen gebruik maken van de naschoolse opvang, om op dit manier ook deze kinderen binnen Bakkum op een speelse manier met een aantal belangrijke zaken zoals beweging, cultuur en techniek in aanraking te laten komen.
Het vormgeven van een kindcentrum hangt mede samen met de mogelijkheden van het gebouw, maar grofweg kunnen we de volgende fases onderscheiden.